onsdag 7 november 2012

Straight Jacket - N.P.A.S (Ep - NorrlandSShit records)

Den här recensionen är lite sen med tanke på när skivan kom ut, men dels fick jag den sent, och dels har jag varit jävligt slarvig och städat bort skivan från platsen med recensionsmaterial. Nog med ursäkter, så här tycker jag: till det yttre är det inte särskillt orginellt (inget fel med det), med bandmedlemmarna uppradade mot en vägg. Det visar en sättning av både skinnskallar och punkare. I övrigt förekommer det en del felstavningar, men det har redan påpekats här och var, och det är inget jag berörs av, så jag går inte in närmare på det. Musiken då? Titlarna visar att låtarna handlar om beprövade ämnen inom punken (kanske i synnerhet inom Oi!:en, ja, jag skrev Oi!:en); "On The Streets", "Stick Together" och "Never Surrender". Den fjärde låten är NPAS (Nordlands punks and skins). Inte heller musikaliskt handlar det om något orginellt, men jag tror inte det är vad bandet är ute efter. Det är ganska bröligt och tempot är hyfsat, men man kan ana en del detaljer någonstans mitt i allt det där, speciellt från basistens sida. I Stick Together finns potential till en riktigt bra refräng, om bara melodierna togs ut lite mer. NPAS är nog skivans hit, också med fokus på refrängen, och sjungs på svenska. För att summera är det här en skiva som inte sticker ut, men som defenitivt inte är dålig. Anhängare av den här typen av punk (brölig Oi! från sent 80-tal-sound) bör köpa sig ett ex om det inte redan är gjort (limiterat till 300 ex). Jag tror att det vid nästa eventuella släpp kommer ha blivit stabilare och ge en bättre helhetskänsla. Jag kommer garanterat hålla ögonen efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar