onsdag 10 juli 2013

Intervju - Klubb Adolescent

En till intervju, men den här gången är det inte med någon bandmedlem. Det är istället Johan som startar den nya klubben "Klubb Adolescent" i Stockholm som får lite utrymme på bloggen. Så här säger han om följande saker:

1. Presentera dig och din klubb:

Klubb Adolescent heter klubben och drivs i huvudsak av mig, Johan. Vi har premiär den 17e Juli i källaren på The Liffey i Gamla Stan och tanken är till att börja med att köra månadsklubb med band varje fredag efter löning - inga ursäkter alltså. Priset på spelningarna kommer variera men alltid vara drägligt. Åldersgränsen är 21 (18 med medlemskort som kan köpas i dörren). 

2. Vilken/vilka typ/er av punk kommer du att fokuseras på?

Grundidén är en klubb där alla ska känna sig välkomna oavsett vilken gren av punkscenen man tillhör. Vi kommer regelbundet ta in gäst-DJs och inte exkludera något helt, men stommen består i gammal hardcore, punk och punk-rock. 

3. När och varför bestämde du dig för att starta en klubb?

Tanken har nog funnits där sen jag själv började hänga i scenen i tonåren. På den tiden kändes det som att man lättare kunde umgås oavsett om man lyssnade på punk, oi eller hardcore. Många klubbar blandade upp soundet och det var inte alls ovanligt att man såg någon lokal hc-akt  öppna upp för någon avstickare inom en helt annan gren av scenen. Idag ser jag en mer tydligt uppdelad scen vilket känns lite trist. Förhoppningsvis kan vi ändra på detta genom bokningar som tilltalar många. Vi strävar efter att hålla en hög kvalitet på bokningarna och förhoppningsvis kommer du gilla vad du ser oavsett om det är ett för dig välkänt band eller något helt nytt. 

4. Tror du din klubb kommer att konkurrera mot andra klubbar i Stockholm eller bara bidra till mångfalden?

Eftersom jag själv tycker att det funnits en brist på en sån här typ av klubb så hoppas jag verkligen inte att den kommer konkurrera om utrymmet utan snarare bidra till en större och mer levande scen. Hela poängen är ju att sudda ut gränserna och att alla ska hitta något som passar dem.  

5. Du samarbetar med Püssy A Go Go om jag har förstått saken rätt. Vad innebär samarbetet och hur uppstod det?

Yes, det stämmer. Samarbetet uppkom av en slump men det visade sig snabbt att PAGG-arrangörerna kunde erbjuda exakt det jag sökte - deras lokal är perfekt för den verksamhet jag vill ha och de letade efter någon som kunde driva en klubb utanför deras eget expertområde så självklart nappade jag. Det blir en helt fristående klubb men med fördelen att vi är flera olika klubbar som huserar under PAGG-paraplyet så att vi kan hjälpa och stötta varann. 

6. Berätta om premiärkvällen. Vilka ska spela? Vilken tid gäller? Etc.

Premiären blir storslagen! Den 17e Juli slår vi upp portarna och blir förhoppningsvis starten på något som kan leva länge. Vi gästas av New York-bandet Leftover Crack som länge levererat musik jag själv lyssnat på. För folk som lyssnar på Choking Victim, Star Fucking Hipsters och F-Minus bör bandmedlemmarnas ansikten inte vara obekanta. För er som inte vet vilka Leftover Crack är - föreställ er en extremt svängig men superpolitisk blandning av ska och crust med punkrock-vibbar. 
En självklar öppningsakt är Stockholmsbandet Gang Control, som jag själv var med och startade en gång i tiden men som jag inte längre är aktiv i. De spelar en grym blandning av Ska-Core och Punkrock och lär bli ett fint komplement till huvudakten.

7. Är det något du önskar tillägga?

Dyk upp, stöd scenen!

Tack Johan, för det.
Här är länken till facebook-eventet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar