torsdag 31 oktober 2013

Recension: Toxic - Toxified (DIY - Demo)

Första spåret, Toxified, drar igång och det tar så klart inte mer än några sekunder innan man har tänkt Rancid. Typ lite långsammare, som vissa spår på Indestructable skivan typ. Versen är skön med ett trevligt gung men man väntar på ett lyft som aldrig kommer. Mot slutet kommer ett trevligt gitarrsolo.

Spår två, Peeping Tom, går fortfarande i spåren av det amerikanska men med tydligare engelsk 77-punksinspiration (framför allt i refrängen). jag tänker The Clash men också Carpettes

Sista spåret heter Speed Of Light och är lite menlös och även om den har trevliga partier med markerande gitarr, konstanta trummor och en tun bas händer det för lite för att hålla mitt intresse.

Det som jag framför allt gillar med den här skivan är den är avskalad - jag hoppas att det inte bara har att göra med att det här är en demo utan att det är ett medvetet val - och inte har massa onödiga ljud inblandade. Den här typen av punk gör sig bra utan för mycket tjafs. Som den mesta punken.

Jag är nog mer positivt överraskad än någonting annat av den här demon och skulle gärna höra mer av det. På en fullängdare skulle det dock vara bra med några låtar i lite högre tempo för variationens skull, och fortsatt avskalat, för min skull.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar