lördag 14 april 2012

Greta Kassler + Derby STHLM + Dennis & dom blå Apelsinerna på Snövit 13/4 2012

Det var releasefest på gång i Snövits källarlokal. Det var skapligt mycket folk, sådär så man måste knuffas lite för att ta sig fram, men inte så mycket att det var omöjligt att beställa en öl. Jag höll mig på ovanvåningen  under Greta kasslers uppträdande. Det var inte planerat men det känns väl inte helt förjävligt att ha missat dem.

Derby STHLM
Till mitten av Derby STHLM's första låt var jag nere i källaren, framför scenen. Jag kan inte så många av deras låtar, men kände igen ett par från internet, som Svart Guld och Diamanter (videon är från i december, inte gårdagens gig men herrarna i bandet var sig lika och gjorde lika bra ifrån sig). Mot slutet, kanske sista låten till och med, spelades en låt som heter Moderna Tidens Pirater eller något sånt. Den var mycket bra. Derby STHLM gjorde ett övertygande gig över huvudtaget. Ett el-piano eller el-orgel eller vad som, ni förstår, användes på ett mycket trevligt vis, som en extra detalj liksom. Det var så det upplevdes igår i alla fall, det hördes nämligen inte så mycket alltid. Basisten var energisk och överallt kändes det som och det var drag från övriga håll i bandet också. Helt klart kul att se. Kommer gå på fler spelningar med dem.

Sedan var det kvällens huvudattraktion: Dennis och dom blå Apelsinerna. Sättningen var, fram till de två eller tre, sista låtarna i princip (kanske till och med exakt) Ohlsson har Semester Production. Sedan kom trummisen från Apelsinerna upp lagom till de avslutande låtarna, däribland Genom Dörren. Som sagt var det en releasefest. Dennis och dom blå Apelsinerna släppte en cd med 30 låtar (varav elva är livespår från vattenfestivalen 95) som sammanfattar deras tidigare diskografi. Jag tror också poängen var att fira 20-årsjubileum men att någon (Dennis själv, enligt Dennis själv) hade räknat fel och därav blev firande ett år sent. spelningen i alla fall, var riktigt bra. Alkoholhalten på scenen var märkbar och plektrum flög lite hit och dit. Jag har aldrig sett en gladare trummis heller. Den första alltså. Fan vad lycklig han var. 

Kul var det på alla sätt och vis. Nu ska jag lyssna på skivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar