söndag 14 april 2013

Sir Reg - 21st Century Loser (CD/LP - Heptown Records)

Sir Reg's förra skiva, A Sign Of The Times, påstås vara bästa keltiska rock-, och punkalbum 2011 och året innan var det tydligen ett självbetitlat album. Det vet jag inget om för jag har inte hört speciellt mycket från de albumen, och inte heller mycket annan "keltisk punk" för den delen. 

21st Century Loser är ungefär vad jag väntar mig, även om den generellt är lite snabbare än vad jag spontant trodde. Det finns dock en del lugnare låtar som bryter av språngmarschtrummorna och den utmattande fiolen (snabbt och ihärdigt!), och tur är det, annars skulle hela skivan låta som en enda lång låt. Saken med Sir Reg, tycker jag, är att de är mycket mer Flogging Molly än (tidiga) Dropkick Murphy's, vilket innebär att det är Irländsk folkmusik kryddat med lite Punk snarare än tvärtom, och det tilltalar mig inte så mycket. Det är inte rakt igenom dåligt (även fast jag tycker att det i stort är ointressant - speciellt), utan har så klart ett par grejer som jag gillar. Men tyvärr är det mest små saker, som kören i Banquet For Dreamers. Huruvida de behärskar sina instrument och sin genre är det ingen fråga om. De är alla skickliga på det de gör och musiken de spelar är tight och pricksäkert framförd. Är man ett fan av genren så förstår jag att man gillar, och kanske också har Sir Reg som favorit. Ska man välja några slags favoriter så får det nog bli All That Remain och kanske City Of Tradegy.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar