söndag 25 mars 2012

Sucks 2 B U + The Dräperz + Ligisterna på Broder Tuck (Klubb Dislocated) 23/3 2012

Gitarrist från Sucks 2 B U - här ylandes
Ensam, då alla andra vänner var på fest eller på Snövit för att kolla på Topper och Derby STHLM, klev jag in på Broder Tuck och installerade mig vid ett bord med en pint lager i näven. Spotify var Dj och levererade en salig blandning punk och trams. Antipati, Toy Dolls, Anti-Flag, Ebba Grön, UK Subs och Tiger Army fick man bland annat höra. Det var mycket lite folk i början men det kom lite fler strax innan första bandet, Sucks 2 B U, klev på cirka 40 minuter för sent. Som namnet antyder (eftersom att det är ett fånigt namn) var det inte så bra. Det som spelades var Hipsterklädd emo-hc som i sina bästa stunder närmade sig medioker NYHC. Andra låten inleddes med Oi! Oi! Oi! Om jag inte hörde helt fel och det klämdes också in en massa ”Oi!”-rop under refrängen. Mycket märkligt och en aning provocerande. Som sista låt avverkades Ebba Grön’s Beväpna Er i dålig metaltappning. Dj Spotify spelade efteråt lite Oxymoron, vilket var honung för öronen (och själen) efter ovan beskrivna tortyr.

Sångare/Gitarrist i The Dräperz
The Dräperz var snabba upp på scenen. Basisten värmde upp lite på sin femsträngade bas och visade sig vara mycket skicklig. De tre herrarna sparkade igång med en självbetitlad låt som förde tankarna till Asta Kask på engelska och Unit Lost. Det var tight och bra i allmänhet och några låtar var riktigt bra (typ den självabetitlade låten och Konstapel Steroid). Låt nummer fyra för kvällen var Baby Got A Deuce. Ni som har läst Pacos recension på The Dräperz’ skiva Praise The Lord and Pass the Ammunition har läst att den liknar Frenzy Fours låt One Night Stand. Jag trodde ett tag att de spelade en cover när den drog igång. Fram till refrängen är det så likt det kan bli (förutom introt). Kolla länkarna och lyssna själva. Näst sista låten var en cover på The Past’s United States of Coca Cola.

Efter detta hade klockan blivit mer än väntat och jag försvann tillbaks till festen där jag varit tidigare. Jag hade gärna sett Ligisterna och hoppa på att snart få den chansen igen.

Bilderna kommer från den här hemsidan. Där finns det även fler bilder från kvällen.

#Uppdatering#
Efter att bakfyllan har lagt sig kände jag att jag vill tillägga ett par saker om Sucks 2 B U då det skrivna är lite i överkant aggressivt: Det handlar om kompetenta musiker som är duktiga på vad de gör. Jag gillar bara inte vad de gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar